Modul 3: Grader af indflydelse
Modulets indhold
Tid: 40-50 minutter
Indhold: Introduktion til fire grader af medarbejderindflydelse
Aktivitet: A) Drøft i hvilke situationer hvor indflydelse er relevant og situationer, der ikke egner sig til indflydelse. B) Drøft hvilken grad af indflydelse - eller kombination - der er relevant for det emne, I vil give medarbejderne indflydelse på.
Det står I med bagefter: Afklaring af hvilken grad medarbejderindflydelse, der er gavnlig og hvorfor.
Fire grader af indflydelse - et bevidst valg
Formålet med dette modul er at introducere en model, der hjælper med bevidst at vælge en passende grad af indflydelse i forhold til en given forandring eller problemstilling.
Ved at træffe og formidle et bevidst valg om graden af indflydelse kan vi modvirke oplevelsen af pseudoinvolvering og sikre en effektiv anvendelse af medarbejdernes tid og viden.
Start med at drøfte, hvad der egner sig til medarbejderindflydelse
Fold alle ud
I hvilke situationer opleves medarbejderindflydelse særligt relevant (både fra leder- og medarbejderperspektiv)? (10 min.)
Er det fx, når der opstår situationer/problemer, der gør det svært at løse arbejdet godt nok eller nå organisationens mål (giv gerne eksempler)? Eller når der skal skabes løsninger, der påvirker tilrettelæggelse og udførsel af arbejdet til det bedre?
Hvad egner sig ikke til medarbejderindflydelse? (5 min.)
Fx overenskomst, personalesager, dagligdags driftsmæssige beslutninger.
Hvornår skal man bruge hvilken grad af indflydelse?
Fold alle ud
Indflydelsesgrad 1: Ingen indflydelse
Definition:
- Lederen udtænker/udmelder løsning
- Lederen forklarer rationalet bag og inviterer til opklarende spørgsmål
Overvej indflydelsesgrad 1, når:
- der kun findes én relevant løsning, som er fastlagt og ikke kan ændres.
- medarbejderne ikke har – eller kan klædes på med – den nødvendige viden til at bidrage med relevant input.
- emnet opleves som mindre relevant af medarbejderne (fx “vi oplever, at der er vigtigere problemer at tage fat på først”), men en løsning skal stadig findes, fx på grund af nye regler eller krav.
- der skal træffes en hurtig beslutning for at undgå skade på arbejdspladsen – og et eller flere af punkterne ovenfor også gør sig gældende.
TIP: Ledelsens løsning kan afprøves i en periode og derefter evalueres og justeres på baggrund af medarbejdernes input. Det svarer til en kombination af indflydelsesgrad 1 og 2 og kan øge opbakningen til beslutningen i afprøvningsperioden.
Indflydelsesgrad 2: Begrænset indflydelse
Definition:
- Lederen formulerer løsningsforslag
- Gruppen giver input
- Lederen beslutter
Overvej indflydelsesgrad 2, når:
- der allerede findes flere gennemprøvede løsninger, som har vist sig effektive på andre arbejdspladser - løsningen kan eventuelt anvendes direkte eller tilpasses lokale forhold.
- en mindre gruppe kan udvikle løsninger på vegne af mange – og dermed sikre effektiv brug af alles tid.
TIP: En arbejdsgruppe kan, eventuelt med deltagelse af ledelsen, udarbejde ét eller flere forslag (arbejdsgruppen vil dermed opleve indflydelsesgrad 3-4). Efterfølgende præsenteres forslagene for kollegerne, som får mulighed for at forstå, kvalificere og vurdere forslagene samt pege på, hvilke de tror mest på (indflydelsesgrad 2).
Indflydelsesgrad 3: Fælles udvikling af løsninger
Definition:
- Lederen sætter rammen
- Gruppen udvikler løsning
- Lederen beslutter
Overvej indflydelsesgrad 3, når:
- der ikke findes kendte eller afprøvede løsninger, som har vist sig virkningsfulde i lignende sammenhænge.
- I vurderer, at arbejdsfællesskabet kan udvikle bedre og mere relevante løsninger sammen, end enkeltpersoner vil kunne hver for sig.
- ledelsen ønsker at beslutte, hvilke af de udviklede løsningsforslag der skal anvendes eller afprøves – det er særligt relevant, hvis der opstår flere forskellige forslag og stærke holdninger til, hvilke der bør vælges.
Indflydelsesgrad 4: Fælles beslutning
Definition:
- Lederen sætter rammen
- Gruppen udvikler løsning
- Gruppen beslutter
Overvej indflydelsesgrad 4, når:
- I ønsker at spare tid ved at lade en mindre arbejdsgruppe udvikle løsningsforslag på vegne af fællesskabet inden for givne rammer - gruppen kan have ledelsesdeltagelse, men behøver det ikke.
- I forventer, at arbejdsgruppen kan blive enige om, hvilket løsningsforslag der skal afprøves.
TIP: Indflydelsesgrad 4 kan kombineres med indflydelsesgrad 2. Arbejdsgruppen udarbejder løsningsforslag (indflydelsesgrad 4). Før de beslutter, præsenteres forslagene for kollegerne, som kommer med kvalificerende input og vurderer, hvilke de ser som mest lovende (indflydelsesgrad 2).
Drøft hvilken grad af indflydelse, der er relevant (10–20 min.)
Drøft, hvilken grad af indflydelse – eller kombination – der er mest relevant for den forandring eller problemstilling, I ønsker at involvere medarbejderne i.
Begrund jeres valg: Hvorfor er netop denne grad af indflydelse passende?